Z PANEM COGITO PRZY KAWIE

Z Panem Cogito przy kawie


2011-03-18
Poznań


Zbigniewowi Herbertowi
właściwie
to wolałbym
         jeśli to oczywiście
         nie sprawi żadnego kłopotu
herbatę a jeszcze lepiej jakiś

owocowy kompot domowej roboty
za kawą jakoś nigdy nie przepadałem
do dziś nie polubiłem jej gorzkiego smaku

nie żebym znowu specjalnie
jakoś miłował herbatę
z dwojga wolę już jednak ją
co innego może być trudne do zdobycia
i jakoś tak niezręcznie
u kogoś w gościnie prosić
o coś nietuzinkowego

w końcu przecież jam nie jest nikt ważny
nikt o kim ktokolwiek by słyszał
nikt mnie nie czyta
a wiersze moje
tylko dlatego
nie leżą na dnie szuflady
że żadnej z nich nie ma w moim domu

         skryte są w kartonie po butach
         czy czymś takim
         dawno tam nie zaglądałem
         nie ma po co ani komu
         ich wyciągać
         nikt się o nie
         nie dopomina

długo nie rozumiałem Pana wierszy
omijałem tę ich dojrzałą wymowę
samemu będąc nazbyt niedorosłym
         nadal zresztą nie czuję się
         wystarczająco dojrzałym człowiekiem
         by móc powiedzieć że dorosłem
                   do czegóż właściwie miałbym dojrzewać
                   tego też nie wiem
                   jeszcze nie wiem
                   nadal nie wiem

Pan to co innego
Pan żył w trudnych czasach
najpierw chodziło o to
aby przetrwać
później łatwiej nie było
Panu jednak udało się wytrwać
pozostać prawym i niezłomnym
Pan dał świadectwo Prawdzie

nigdy się nie spotkaliśmy
i minie nieco czasu
nim daj Boże
spotkamy się w Wieczności

         wczoraj po raz pierwszy usłyszałem
         jak czytał Pan swoje wiersze
         Pański głos poruszył mnie do głębi
         a jeszcze bardziej to
         o czym napomykał Pan
         zanim je wyrecytował
         komentując to i owo między wierszami

zrozumiałem
że bycie Poetą to wielka sprawa
i Pan to potrafi

szkoda
że nie możemy
porozmawiać osobiście
miałbym Panu tyle
pytań do zadania
tylu rzeczy chciałbym się dowiedzieć

         może zdołałby mnie Pan nauczyć
                   jak pisać by ludzie czytali
                   jak pisać by serce zostało porwane
                   jak pisać by przemieniać ludzi

a tak nie mam kogo zapytać
nie mam komu się wyżalić
nie mam komu
wierszy moich czytać

Komentarze

Popularne posty